Skip to content

V & A: Maar als katholieken Maria en de heiligen niet verafgoden, waarom heb ik dan iemand de voeten van een Mariabeeld zien kussen?

by op 5 juli 2011

Padre Pio kust een beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Fatima

Als ik de foto van mijn moeder kus, eer ik dan een stuk papier? Of is het veeleer een teken van liefde en respect tegenover mijn moeder? Een katholiek eert afbeeldingen en beelden voor zover ze hem herinneren aan God, Christus, Zijn heilige Moeder, of de Heiligen. Terwijl een heiden het houten ding zelf vereert en aanbidt, kust een katholiek niet bijvoorbeeld een piëtabeeld omdat het een stuk steen of gips is, maar omdat het het lijden van Christus en Maria vertegenwoordigen. En ik ben zeker dat God neer beneden kijkt en zegt, “Wees gegezegend, mijn kind; iemand die tenminste Mijn liefde apprecieert.” Jouw probleem is dat je probeert de interne disposities te beoordelen aan de hand van het uiterlijke gedrag, iets wat altijd erg gevaarlijk is.

(Bron: Radio Replies, EE.HH. L. Rumbe MSC en C. Carty, 1937)

From → Heiligen

Reacties zijn gesloten.

